החזר השקעה פאנלים סולאריים

כשבוחנים את הקמתה של מערכת סולארית, כזו שבאמצעות פאנלים סולאריים ניתן לייצר דרכה חשמל בבית ו/או במקום העבודה ומבלי הצורך לשלם עליו לעולם עוד, שאלה שאי אפשר להימנע ממנה בעקבות ההיבט הכלכלי של המערכת, כלומר זה שבמסגרתו נמכר החשמל חזרה לחברת החשמל, הוא כמה זמן דרוש כדי להחזיר את ההשקעה.
לעומת זאת, על אף שהעיסוק בשאלה הוא מובן וקיים קונצנזוס אודותיו, כאשר מדובר על התשובה לאותה שאלה חלקים גדולים בציבור מוצאים עצמם עם לסת שמוטה. לכן – במאמר הקרוב נפרט על משך הזמן שלוקח להחזיר את ההשקעה במערכת סולארית, כמו גם במה תלוי אותו פרק זמן.

החזר השקעה פאנלים סולאריים

איך בדיוק מחזירים את ההשקעה כתוצאה מהקמת מערכת סולארית?

כאשר בוחנים את משך הזמן שלוקח להחזיר השקעה במערכת סולארית בראש ובראשונה יש לבחון את האופן בו הצרכן משלם עבור אותו חשמל, כאשר אותו צרכן הוא לא אחר מ- חברת החשמל.
כלומר, אף על פי שהפקת החשמל הפכה ממזמן לפרטית כאשר כיום כל גורם רשאי לייצר חשמל בעצמו (במידה וקיבל את האישורים הרלוונטיים), עדיין זוהי חברת החשמל אשר מספקת אותו לציבור הרחב, כאשר המשמעות היא שהיא רוכשת אותו מן היצרנים הפרטיים ולאחר מכן מוליכה אותו עד לאחרון השקעים בישראל.
כמו כן, אותה חברה גם קובעת תעריפים אשר משתנים מעת לעת, כאשר אותם תעריפים משתנים גם בינם לבין עצמם בהתאם לגודל המערכת או כמות ייצור החשמל השנתית של אותה מערכת. זו גם הסיבה שקשה לנקוב במחיר קבוע ובהתאם בפרק זמן אחיד שלוקח למערכות סולאריות להחזיר את עצמן, מן הסיבה הפשוטה שכל מערכת נבחנת ומתומחרת אחרת.

כיצד מתומחר החשמל עבור מערכות סולאריות פרטיות?

אך כאשר אנו מדברים על התעריף נכון לכתיבת שורות אלו, כיום מערכות המייצרות עד 15 קילוואט מקבלות 0.48 אג' עבור קוט"ש, כאשר אילו המערכת מייצרת בין 15 – 25 קילוואט התעריף צונח ל- 0.45.
בנוסף, מערכות המייצרות עד 100 קילוואט זוכות לגמול של 0.41 עבור קוט"ש, כשלבסוף מערכות שעוקפות את רף ה- 100 קילוואט זוכות ל- 0.18 אג' עבור קוט"ש.
כמו כן, חשוב לציין כי הכנסה שנתית מהמערכת עד גובה 24,000 ש"ח פטורה לחלוטין ממס הכנסה, כאשר במידה והכנסתם מהמערכת סכום הקטן מ- 70,000 ש"ח תהיו פטורים "רק" ממע"מ.

כמה עולה מערכת סולארית?

בנוסף, חלק בלתי נפרד אשר משפיע על יכולת ההחזרה של מערכת סולארית לצד ההכנסות שהיא מניבה הוא גם העלות הכוללת שלה, כמו גם עלות התחזוקה הקבועה שלה מדי שנה.
בנוגע לאותה עלות, עבור כל מערכת סולארית קיים תעריף אחר שמשתנה לרוב בהתאם לגודל המערכת, זה שבעקבותיו נקבעת הן יכולת ייצור המערכת והן כמות הלוחות הסולאריים שיונחו בה.
לכן, אף על פי כי קשה לנקוב במחיר מחירון עבור המערכות שונות, ניתן לומר בצורה גסה כי מערכת בגודל של 50 מ"ר צפויה לעלות כ- 45,000 ש"ח, כאשר מערכת כפולה בגודלה של 100 מ"ר צפויה לעלות כ- 70,000 ש"ח.
כמו כן, קיים טווח ביניים של מערכות בגודל 80 מ"ר אשר עולות בין 50,000 ש"ח לכדי 60,000 ש"ח.

החזר השקעה פאנלים סולאריים - אז כמה זמן צריך כדי להחזיר הוצאות?

כעת משפירטנו על הגורמים שמעמיקים את ההוצאה לעומת אלו שפועלים לצמצומה עד העלמתה הסופי, יש לדון במשך הזמן שדרוש כדי לכסות את אותה השקעה ולהתחיל לראות ממנה רווחים בפועל.
בהיבט החזר ההשקעה, מערכת של 50 מ"ר שבה עסקנו קודם לכן צפויה לייצר בשנה סכום הנע בין 5,000 ש"ח עד 6,000 ש"ח – בהנחה והתחזוקה השוטפת שלה נעשית כסדרה. 

לכן, כשלוקחים בחשבון את ההוצאה הראשונית לעומת אותן הכנסות, מדובר במשך זמן שלוקח לרוב 8 – 9 שנים.
בנוסף לכך, כאשר בוחנים מערכות גדולות יותר, כדוגמת מערכות בגודל של 100 מ"ר, 150 מ"ר ואף 200 מ"ר, הזמן שדרוש על מנת להחזיר את ההשקעה יורד משמעותית, כאשר במקרה של האחרונה ניתן לעתים תוך 5 שנים להתחיל לראות רווחים ולהחזיר את ההשקעה.

מערכת סולארית – בגלל הכסף בזכות החופש

למרות שהחזר כלכלי של מערכת פאנלים סולארית הוא בר השגה ואפילו פשוט מאוד יחסית, חשוב לציין שלמערכת סולארית יש יתרונות והיבטים רבים שמתעלים על הוצאה והכנסה בלבד. אותם יתרונות נוגעים הם להשלכה החיובית שיש לאותה מערכת על הסביבה, כמו גם לחופש שנלווה לייצור עצמאי של אנרגיה, מבלי להיות תלוי בחברת חשמל או גורם חיצוני.
בנוסף לכך, חשוב לציין שלאור הפוטנציאל הגבוה במיוחד שיש למערכות סולאריות בהיבט הרווחי, כיום חלק ניכר מהבנקים וגופי ההשקעות השונים במשק מוכנים ואף ישמחו לממן עבורכם את הקמת המערכת בתמורה לרווחים עתידיים, כשמספיקה רק העובדה הזאת בכדי להעיד על הפוטנציאל הכלכלי האדיר שקיים למערכת סולארית והכדאיות שנלווית להקמתה.

שתפו את המאמר ברשתות החברתיות

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn

מאמרים נוספים

תוכן עניינים

רוצים להתייעץ עם מומחים?

לייעוץ מקצועי ולפרטים נוספים, השאירו לנו פנייה ואנו נחזור אליכם בהקדם!