ניקוי פאנלים סולאריים - כל מה שצריך לדעת

בין אם רכשתם כבר מערכת סולארית ביתית ובין אם טרם החלטתם להנות מכל מה שיש לפאנלים סולאריים להציע – כנתיב לחשמל ירוק שאף תורם רבות למשק הבית עצמו, חשובה ההיכרות עם האופן בו מתבצעת תחזוקת המערכת הסולארית.
כלומר, מערכת סולארית היא אמנם מערכת שאינה דורשת תחזוקה מורכבת או תכופה במיוחד, אך כזו שמומלץ ואף חובה לקיים אחת לכמה חודשים כדי להבטיח את יעילות המערכת ואת יכולתה להפיק חשמל.
לכן, במאמר הקרוב נעסוק בעיקר באופן ובתדירות שבה מתבצע ניקוי פאנלים סולאריים, כמו גם נקודות חשובות שיכולות לחסוך לכם הרבה זמן או כסף רב.

ניקוי פאנלים סולאריים

למה בכלל צריך לנקות פאנלים סולאריים?

כשעוסקים בנושא כמו פאנלים סולאריים, חשוב מלכתחילה להסביר למה מלכתחילה מתבצע אותו ניקוי, כאשר פאנלים סולאריים נמצאים רחוק מעין הציבור ולרוב על גבי גגות רחוקים עד כדי כי לפעמים אפשר לשכוח שקיימים.
לכן, הסיבה לניקיון ותחזוקה לא נובעת מטעמי אסתטיקה גרידא – אלא מטעמי יעילות ותפוקה, שכן הוכח כי אף על פי שמערכת סולארית עמידה ונועדה לשמש כ- 20 שנה בטרם יהיה צורך להחליף מי מבין רכיביה השונים, לכלוך או חסימה של קרני השמש יכולה להפחית את ייצור החשמל בעד כ- 30%!
או במילים אחרות, פאנלים מלוכלכים עולים לכם כסף, והרבה כסף, כאשר מדובר בלכלוך או נזק שעלול להפוך קבוע במידה ואותו לכלוך "נצרב" על גבי הלוח בגלל היותו שם למשך זמן רב, כאשר אותה נקודה למעשה נהרסה לפעמים לצמיתות.

ניקוי פאנלים סולאריים – קצת מים וסבון?

בנוסף לכך, עוד טעות שכיחה שקיימת אצל רבים שמחזיקים במערכת סולארית ובמיוחד אלו שהקימו אותה בעצמה, היא שלוחות סולאריים ניתן לשטוף ולנקות עם מעט אמונה סבון ומים.
מנגד, מדובר בטעות דרמטית, מכיוון שכעושים שימוש בחומרים שאינם מותאמים ללוחות הסולאריים (קרי – הפאנלים הסולאריים), ניתן לגרום בשוגג להצטברות אבנית כתוצאה מהוספת מינרלים שפוגעים גם הם בתפוקת הלוחות.

מה מלכלך לוחות סולאריים וכיצד ניתן להימנע מכך?

כמו כן, כאשר מנסים לשים אצבע על הגורמים שמלכלכים מלכתחילה את הלוחות עצמם, ניתן להצביע על גורמים שניתן לצמצם משמעותית את הופעתם לעומת כאלה שלעולם היו יהיו חלק מהנוף הישראלי.

כלומר, כאשר מדובר בלשלשת ציפורים, נשר עלים, או כל דבר שנופל מלמעלה על הלוח עצמו – השקעת מחשבה תחילה במיקום הלוחות לצד שימוש באמצעים סטנדרטיים יכולים לחסוך לכם זמן וכסף כתוצאה מהארכת זמן התחזוקה הקבוע שאתם מקיימים. 

מנגד, אבק או לכלוך שנדבק ללוחות לאחר גשם שהוריד עימו את כלל הזיהום שנמצא באוויר לא צפוי להיעלם מהנוף הציבורי במחוזותינו בקרוב – כעדות לכך שתחזוקה אחת לתקופה היא הכרחית ובלתי נמנעת.

אז איך מנקים פאנלים סולאריים?

בהיבט הניקיון הנכון והמותאם עבור לוחות סולאריים, הדרך הנכונה והמקצועית ביותר לשטיפת הלוחות והבטחת החשיפה המרבית שלהם כלפי השמש – יש לשטוף את הלוחות באמצעות מים נטולי מינרלים ומלחים, כמו גם כי השטיפה והניגוב מן הלוחות עצמם מוכרחת להתבצע באמצעות ציוד מותאם שאינו פוצע ושורט את הלוחות.
בנוסף, בשל העובדה שהלוחות ברובם המכריע ממוקמים בגובה, קיימת העדפה רחבה בין בעלי מערכות סולאריות לבצע פנייה לעבר חברה חיצונית כאשר עולה הצורך לבצע תחזוקה וניקיון סטנדרטיים – הן בשל המקצועיות והמורכבות, והן כי מדובר בשירות שמחזיר את עצמו כשלוקחים בחשבון את פוטנציאל הנזק כתוצאה ממערכת שאינה מתפקדת ו/או מגרימת נזק בשוגג למערכת.

ניקוי פאנלים סולאריים – בר השגה והכרחי

כפי שאפשר להבחין מן הכתוב לעיל, מערכת סולארית ביתית ותעשייתית חייבות תחזוקה קבועה כדי להבטיח את יכולתה להמשיך לייצר חשמל ירוק וחינמי. מנגד, את אותה תחזוקה נוח ולרוב פשוט הרבה יותר לעשות דרך גורם חיצוני שיכול לחסוך ממכם את העיסוק המורכב, כמו גם אלפי שקלים בהינתן וגרמתם למערכת נזק בהיעדרו.
כמו כן, גורם חיצוני או לא, חשוב להקפיד כי במסגרת ניקוי פאנלים סולאריים יתבצע הניקוי באמצעות חומרים מתאימים ושיועדו לכך, כמו גם בהתאם לכלל הנחיות הבטיחות שנלוות לעבודה בגובה.

שתפו את המאמר ברשתות החברתיות

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn

מאמרים נוספים

תוכן עניינים

רוצים להתייעץ עם מומחים?

לייעוץ מקצועי ולפרטים נוספים, השאירו לנו פנייה ואנו נחזור אליכם בהקדם!